گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی*
33 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت اطلاع رسانی حوزه
تعداد شرکت کننده : 0

حوزه: با تشکر از حضرت عالی که گفت و گوی با ما را پذیرفتید. پرسش نخست ما این است که از چه زمانی با مجلّه حوزه آشنا شدید و چه ارزیابی از آن دارید.

از اولین شماره ای که از مجلّه حوزه انتشار یافت, تا به امروز با آن همراه بوده ام و از حاصل تلاش علمی و فکری دوستان فاضل صاحب مقاله در آن مجلّه وزین با اطلاع هستم. در مجموع, مجلّه را در طول تاریخ حیات اش مثبت ارزیابی می کنم.

حوزه: چه ویژگیها و برجستگیهایی در مجلّه حوزه, از نظر محتوا و صورت, در طول انتشار آن دیده اید و به نظر حضرت عا لی چه روشهایی را باید پیش گرفت, تا این ویژگیها و برجستگیها, همچنان بمانند و از شادابی آنها کاسته نشود و بر شکوفایی و بالندگی آنها افزوده شود.

برای مجلّه حوزه چند ویژگی دیده و می بینم:

1. به مقتضای الفضل لمن سبق, جایگاه و سهم مجلّه حوزه و پیشگامی آن در ساحَت قلم و رواج آن و اهمیت به نویسندگی, محفوظ و غیرقابل انکار است.از تحولات بسیار مبارک در حوزه علمیه قم و در حوزه های دیگر,پس از انقلاب اسلامی, رویکرد جدّی فضلای حوزه به تحقیق و نویسندگی و انس با قلم است.

اصل حرکت مجلّه حوزه در این ساحت, بسیار عالی است. هر چند در مباحثی که مطرح می کند, با آن چه انتظارمی رود,فاصله بسیار است; لیکن اصل حرکت, مبارک و دارای آثار بسیار زیادی بوده است که نقش مجلّه حوزه, به عنوان پیشگام این عرصه بر کسی پوشیده نیست.

2. تلاش به هدف تبیین تفکر صحیح و سلیم و معتدل دینی, فقهی, سیاسی و اجتماعی, با طرح اندیشه های بلند و والای بزرگانی مانند: شیخ مؤسس حاج شیخ عبدالکریم حائری, آیت الله بروجردی, امام خمینی, شهید مطهری, شهید صدر و…از امتیازها و برجستگیهای مجله حوزه است.

3. فراهم ساختن بستر مناسب برای استفاده طلاب و فضلا از تجربه های پیشگامان عرصه دین, دانش, فقاهت و اجتهاد, اخلاق و معنویت که نقش مصاحبه های متعدد با شخصیتهای علمی و نیز بازگو کردن دستورالعملهای اخلاقی از استادان فن, همه و همه, از عوامل تأثیرگذار در این هدف هستند.

4. اطلاع رسانی, توجه دادن به مسائل مورد ابتلا, به تناسب شرایط سیاسی, اجتماعی و فرهنگی جاری در جامعه, که در زمان خود, تأثیرگذار, راه گشا و الهام بخش بوده است. از جمله: پرداختن به مسائل مورد دغدغه در حوزه ها, مسائل مربوط به نظام آموزشی, متون آموزشی, نظام مالی حوزه و…

پیشنهادها:

برای آن که مجلّه حوزه بتواند جاذبه های خود را همچنان حفظ کند و ضمن داشتن مخاطبان دهه اول و دوم, مخاطبان جدیدی در دهه سوم پیدا بکند و به حیات علمی و اثرگذار خود با قوت و جذابیت و عمق ادامه بدهد, چند پیشنهاد ارائه می دهم:

الف. پیشنهاد می شود مجلّه از ارباب قلم, انسانهای خوش فکر دعوت کند و با آنان قرار داد ببندد, امّا به جای ارائه صفحه و سطر, از آنان به طور جدّ بخواهد که فکر جدید و طرح نو ارائه بدهند. به تفکر و تتبع برخیزند.

پرنویسی, مانند پرگویی است. همان گونه که پرگویی مذموم است, پرنویسی نیز, مورد نکوهش است. پرنویسی, بدون فرصت و زمان کافی برای مطالعه, تحقیق و تفکر, که اکنون در بین ارباب قلم رواج یافته, آسیبها و ضررهای بسیاری به بار می آورد و سبب کم شدن عمق اندیشه و سطحی اندیشی و کم مایگی فکری و فرهنگی می گردد. افزون بر پدیده زشت پرنویسی که اکنون مطبوعات ما گرفتار آن شده اند, پدیده دیگری ظهور یافته و بسیار آزار دهنده است و آن این است که: مدام نوشته های چاپی, خطی می شود و خطی ها چاپی!

روشن است با این گونه مقاله ها و نوشته ها, نباید انتظار تحول داشت.

و در همین راستا, گرفتاری دیگری که وجود و بلیّه دیگری که مطبوعات ما , گرفتارش شده اند, و با آن دست به گریبان اند, نویسندگان چند شغله است.

کسانی که با داشتن چند شغل و مسؤولیت, در ماه, مقاله و یا مقاله هایی را هم به این مجلّه و آن مجلّه, این روزنامه و آن روزنامه ارائه می دهند که بی گمان در چنین نوشته هایی اثری از نوآوری, ابتکار و خلاقیت نمی توان دید و از این گونه نویسندگان و نوشته های آنان, نباید انتظار داشت که بتوانند مشکلی را حل کنند و اندیشه ای نو ارائه بدهند.

ب. پیشنهاد می شود: مجلّه حوزه از نویسندگان بیرونی هم بهره ببرد. نویسندگان مجلّه, نباید محدود و منحصر به دوستان همکار مجله باشند. تنوع در مطالب, مقوله ها و مقاله ها, تنوع در ارباب تحقیق و قلم را می طلبد و این خود موجب جاذبه است و مانع از واخوردگی مخاطب و خواننده.

پیشنهاد می شود: مجلّه حوزه بستر را برای بروز و ظهور فضلای جدید, دارای ذوق, دارای حرف و طرح, بیش تر فراهم کند و حصار را بشکند.

ج. مجله باید نیرو و توان اطلاع رسانی دقیق و به روز از جریانهای علمی, فرهنگی کشوری ومنطقه ای و جهانی برخوردار باشد. آن چه برای حوزه ها از جریانهای فکری در داخل و خارج مفید می بیند, خیلی سریع انتقال بدهد. از باب مثال: چگونگی انتخاب پاپ در واتیکان, مدارج روحانیون مسیحی, وضعیت حوزه های علمی اهل سنت, در داخل و خارج, شرایط ورود و خروج, آیا برای ورود طلبه به آن مراکز, پذیرش, قید و شرط دارند,یا طلاب بی قید و شرط پذیرش می شوند.

آیا در حوزه های علمی اهل سنت, درباره متون شیعه, کاری انجام می گیرد, یا خیر؟

مجله بایداز فعالیتهای علمی, پژوهشی مراکز مختلف دنیا, بویژه آن چه علیه دین, مذهب و بویژه شیعه انجام می گیرد, به مخاطبان اصلی اطلاع رسانی کند.

درباره حوزه علمیه قم و دیگر حوزه ها به طور جدّ کار شود و گزارش تهیه گردد که آیا حوزه قم در حال رشد, بالندگی و رونق است, یا خیر. آیا حوزه های شهرستانها در حال گسترش و رونق اند, یا خیر در حال خمودگی به سر می برند.

اگر پر رونق اند,دقّت شود که انگیزه ها و عوامل رونق چیست و اگر بی رونق اند, جست و جو شود و ریشه یابی گردد.

مجله حوزه باید روی نظام آموزشی حوزه ها, چگونگی پرداخت شهریه, مدیریت, کارآمدی و ناکارآمدی آن بحث کند و طرح و نظریه و پیشنهاد ارائه بدهد.

البته همه اینها باید با دقت, از روی حوصله, کارشناسی دقیق و با در نظرگرفتن همه ابعاد قضیه انجام بگیرد.

د. درباره آیین نگارش, ویراستاری, ادبیات, واژگان…ضمن همراهی با زمان, و رعایت ادبیات روز, باید توجه شود که جوری نباشد که واژه نو که مورد استفاده قرار می گیرد, هنوز مخاطب معنای آن را نفهمیده, در شماره بعدی منسوخ شود و واژه دیگری جایگزین آن شود. پارسی را باید درست پاس داشت. حوزه خود دارای ادبیاتی است مخصوص, باید دقت شود.

پی نوشت :

*مدرس, خطیب, محقق, از نویسندگان پرتلاش مجلّه کاوشی نو در فقه و دارای آثاری نو و ابتکاری در مسائل فقهی و اصولی.

آدرس اینترنتی